MANGA
Pokud nakladatelství Crew vydá nějakou krátkou uzavřenou mangu, tak je opravdu velká šance, že si ji pořídím, i kdyby pojednávala o problematice smažených kuřat ve vztahu k cestovnímu ruchu v Pákistánu. Muzeum: Sériový vrah se směje mezi kapkami deště naštěstí nemá nic společného s kuřaty ani cestováním a místo toho servíruje bizarní vraždy, ještě bizarnějšího vraha převlékajícího se za žábu a psychicky rozedraného detektiva, který musí padnout až na dno, aby případ rozlouskl.
TŘIKRÁT A DOST
Rjósuke Tomoe celý příběh zamkl do třech tenkých svazků a ještě mu zbylo místo na bonusovou povídku. Výsledkem je jízda, kde se město odráží v kalužích, krev teče jako voda a do muzea přibývají exponáty. Právě tempo příběhu je velkým kladem, protože si díky němu ani nevšimnete, že autor staví příběh na otřepaných tématech a schématech.
7
Detektiv Sawamura je velmi dobře vykreslená postava, která by klidně mohla držet tašku Bradu Pittovi a Morganu Freemanovi ve filmu Se7en. Celé vyšetřování dává smysl a pomalu se skládá a postupuje vpřed, přičemž velmi záhy tušíte, že Sawamura za dopadení Žabáka zaplatí velmi vysokou cenu.
//Tyhle texty píšu čistě pro radost. Nechceš mi k tomu koupit kafe, ať mi to jde lépe od ruky? https://revolut.me/petrcaslava
TUŠ
Vše je podpořeno citlivou kresbou, kde rozhovory policistů mají čisté až chladné panely, aby vás v zápětí Rjósuke Tomoe protáhl špínou a krví. Právě kontrast mezi jednotlivými scénami umocňuje tíživou atmosféru celého komiksu.
SESTUP
Když si trilogii otevřete třeba na Goodreads či české databáziknih, uvidíte, že hodnocení má mírně sestupnou tendenci. Podle mě to není úplně fér, protože zakončení celého příběhu je podle mě velmi dobře provedené a upřímně, myslel jsem si, že to bude směřovat do mnohem fádnějšího a nudnějšího finále. Místo toho mi poslední kapitola vzala dech a celý příběh tak ve mě silně zarezonoval. Jenže…
BONUS
Značnou část třetího svazku tvoří povídka Naše nerozlučná parta o třech kamarádech, kteří si vyrazí na výlet do lesa sebevrahů a jasně, že se to celé zvrtne. Problém je v tom, že tato povídka ve srovnání s předchozím příběhem působí až homeopaticky plytce. Projde vámi, aniž by zanechala cokoliv dobrého či špatného. A to je asi důvod, proč poslední svazek získává o trochu horší hodnocení na sítích.
FILM
Podle mangy byl natočen i hraný film Museum z roku 2016. Režie se ujal zručný Keiši Ótomo, který adaptoval i Potulného samuraje Kenšina (ten je k vidění na Netflixu). Ale tady to vypadá, že to až tolik nedopadlo – soudě dle průměrného hodnocení na CSFD.
NEXT
Pro mě je teď velká otázka, co Rjósuke Tomoe chystá dál, protože od původního vydání Muzea uběhlo už deset let a byla by velká škoda, kdyby Tomoe zanevřel na vyprávění podobně znepokojivých příběhů. Má pro ně velký talent.