1999
Tak mohl bych začít tím, že Heroes of Might & Magic III je pravděpodobně nejikoničtější díl série, která učarovala mnohým hráčům natolik, že jim plně vyplnila postpubescentní dospívání, což se následně projevilo na jejich životech například tím, že do teď nosí bavlněné slipy s leopardím vzorem a jsou ochotni dát za deskovou hru se stejným názvem klidně 250€. Já toho času hrával System Shock 2, SimCity 2000 a hlavně Pokémony na Gameboy, což mělo též dalekosáhlé následky, které bych sem ale netahal. Tady se bavíme o Heroes.
NA STŮL
Deskoherní adaptaci této legendy má na svědomí polské Archon Studio, konkrétně Kamil Białkowski a Jakub S. Olekszyk. Nebudu skrývat, že od oznámení jsem byl pln skepse a důchodcovské zatrpklosti. Přesto jsem se ale snažil nekazit kamarádům, kteří nosí bavlněné slipy s leopardím vzorem, radost. A dokonce jsem i přijal pozvání na herní partii!
//Tyhle texty píšu čistě pro radost. Nechceš mi k tomu koupit kafe, ať mi to jde lépe od ruky? https://revolut.me/petrcaslava
TO JE JAKO NA PC!
Základní problém (a už je to tu) HoMM je ten, že je to prostě překlopená PC hra na deskoherní stůl. Pokud bych měl herní design označit nějakým slovem, nešel bych daleko pro “líny”. To nemusí být nutně negativum! Pokud se vám třeba rozbilo PC, ztratili jste telefon a ani vaše chytrá lednice HoMMIII nerozjede, může být deskovka docela dobrou náhradou. Všechno tam funguje… stejně.
TEĎ BUDU PC JÁ
To hlavně obnáší nutnost střídat se v tom, kdo je zrovna v programu a kdo v podprogramu. Tedy kdo hraje za svojí postavu a kdo v souboji ovládá nepřátelská monstra. Leda byste hráli co-op či plné solo. Tam je to zase jinak. Moment… v kterém že rulebooku to bylo…
FLÁKNI TO TAM FRANTO
Hra trpí klasickým crowdfundingovým syndromem, kdy se rozplizla přes milion krabic, desítky pravidlových sešitů, scénářů a kampaní, které reálně nemá nikdo šanci odehrát a obávám se, že do toho “nikdo”, zahrnuji i autory hry. Alespoň tak to působí, protože jak jinak si vysvětlit situace, kdy hrajete třeba 4-5 hodin v kuse, abyste došli do bodu, který je vpravdě patový a hra skončí bez určení vítěze či poraženého. To mi přijde vyloženě hloupé a hlavně neuspokojivé. Na to jak epická hra by to měla být. Klidně bych oželel 80% rozšíření a herních módů, kdyby to v tom core jádru – bylo řádně odladěné a více to respektovalo zákonitosti deskoherního designu.
ALE JAKO JO
Každopádně produkčně to špatné není a pokud jste si hru koupili, abyste se ňuňali s figurkami svých oblíbených hrdinů a monster, tak budete spokojeni. Tohle JE Heroes of Might & Magic III deskovka, nikdo jí to nemůže vzít ani upřít. Najdete tam přesně to, co čekáte, a to je dar i prokletí zároveň.
TAK JAKÁ
Naprosto si dokáži představit, že si hru někdo koupí, rozbalí, zahraje a bude nadšený. A takových lidí určitě nebude málo. Jednak hardcore fans předlohy, kteří se rádi vrátí o víc jak dvacet let nazpátek a svezou se na vlně nostalgie. Hra se odvděčí i nehráčům, kteří nevyhledávají překombinované mechanismy a u hry se chtějí bavit od minuty jedna. Tam všude bude snadné přivřít oko nad tím, že to vlastně jako deskovka moc dobře nefunguje. Pokud tedy nemáte vazbu s PC hrou, ale chtěli byste něco podobného – možná bude lepší si zahrát třeba Mage Knight od Vlaadi Chvátila, což je pojetím v podstatě HoMM ale bez HoMM a s deskoherními mechanismy místo těch počítačových.