ARKADIJ A BORIS
Občas se mě lidé ptají, jaká je nejlepší deskovka všech dob a přiznám se, že se mi na to neodpovídá tak dobře. Samozřejmě občas s nadsázkou plácnu že Battletech, protože ten pro mě opravdu hodně znamená, ale ve skutečnosti nevím. V knížkách je to jiné. Tam mé srdce patří Pikniku u cesty od bratrů Strugackých.
TAJEMNO
Vždy jsem na sci-fi knihách obdivoval právě ten pocit úžasu, který je s nimi neodkladně spjat a právě příběhy o prozkoumávání čehosi mimozemského, s těží pochopitelného, je něco, co mě baví asi nejvíce. Velké díky A. C. Clarkovi za Setkání s Rámou, Jeffu VanderMeeru, že mě vzal v knize Anihilace tam, kde leží rdousivý plod. A samozřejmě pánům Strugackým za jejich fenomenální Piknik.
PŘÍBĚH
Proč o tom ale melu u článku o počítačové hře Pacific Drive? Inu proto, že právě onen příběhový oblouk je totožný. O hře se hodně mluvilo v souvislosti s prestižní cenou Nebula, která se od roku 2019 uděluje i scénářům pro počítačové hry. Tu mimochodem nakonec vyhrál třetí díl Baldur’s Gate. Každopádně příběh o prozkoumávání tajemné zóny plné nevysvětlitelných anomálií je to, co mě k Pacific Drive přivedlo.
//Tyhle texty píšu čistě pro radost. Nechceš mi k tomu koupit kafe, ať mi to jde lépe od ruky?https://revolut.me/petrcaslava
ŘIDIČ
Ve hře hrajete za řidiče, kterého nešťastnou náhodou vcucne Zóna, což je opuštěná a uzavřená oblast na Olympijském poloostrově v západním Washingtonu, kde si vědci hráli na Boha. Abyste přežili musíte zprovoznit objevené auto a dostat se do nedaleké garáže. Skrz rádio s vámi hovoří vědci a radí vám, jak se v Zóně vyhnout nebezpečí.
AUTO
Hodně zajímavý koncept je, že sice jste hlavním hrdinou, ale postava řidiče je zcela a záměrně odosobněna. Dokonce ani nemá jméno! Přitom příběh má skvěle napsané a namluvené postavy. Vědci, jež vás kontaktují, mají často vlastní pohnutky, traumata a tak dále. Na to, že jsou “jen” hlasy v rádiu, tak si k nim záhy vybudujeme silný vztah. Stejně jako k vašemu autu, což je základní prostředek k přežití, jeho technický stav je pro pokročení ve hře mnohem mnohem zásadnější, než množství životů, které zbývá řidiči. A tak nezbývá, než se vypravit pro cenné suroviny.
JAK PŘEŽÍT
Žánrově se Pacific Drive řadí k survival hrám. Přemýšlím, jestli jsem někdy nějakou hrál… tak určitě Subnauticu, ale tam mě drželo hlavně prozkoumávání mořských hlubin. Jinak bych se asi za fanouška žánru neoznačil. Pacific Drive ale na to jde docela chytře, ale v konečném důsledku se ani tady neobejdete bez opakovaného sbírání surovin, vyrábění nástrojů a poměrně pomalého postupu vpřed. Po nějakých 10-15 hodinách navíc otravuje, že ve hře je jen několik typů budov a ty se notoricky opakují a když polezete do padesáté první vědecké buňky pro nutné chemikálie, které budou zavřené ve stejné skříni na stejném místě – trochu opadne prvotní nadšení.
ZLOMENÝ VAZ
Co mě ale ve skutečnosti donutilo hru smazat byl fakt, že ukládat můžete pouze v garáži, ale jakmile ji opustíte, tak jednotlivé úseky Źony jsou částečně generovány v okamžiku, kdy do nich vjedete. A proto vám autoři neumožnili si uložit postup. Problém je, že než se vrátíte zpátky do garáže, tak to může trvat i dvě tři hodiny a to je trochu problém. Pokud někdy ke konci výletu skočíte s autem do škarpy, tak z toho nebudete mít radost – jakože vůbec žádnou.
ZÓNA
Pacific Drive jsem nakonec nedohrál, ale nelituji toho. Zóna má úžasnou atmosféru, hra je perfektně nazvučená, hezky vypadá (běhá to na Unreal Engine 4), má pěkný příběh a výrazné postavy. A to auto mi bude chybět.