K ČEMU BEZPEČNOSTNÍ PÁSY
Pneumatiky se zakousnou do asfaltu a v zuřivých otáčkách jej trhají ze země a vztekle házejí za sebe. Motor kvílí a úpí jak se v něm nahromaděná energie snaží uniknout. Plechy o sebe skřípají, barva se odlupuje a odhaluje rez jak když se roztrhne zanícená rána. Svíráte volant ve svých kožených rukavicích, které v ohybech skrývají krystalky soli. Zuby drtíte cigaretu a modlíte se, aby ten kamion vpravo nenapadlo předjíždět. Minete kaluž s olejem, spadlý balvan, který rozzrazil vozovku a v tom v dáli spatříte kolonu aut. Brno je tak blízké a přitom tak vzdálené.
VŮNĚ BENZÍNU
Udělat deskovou hru o cestě z Prahy do Brna po D1 je setsakramentsky odvážný počin. Byť hleďme na odvážlivce z Restoration Games a jejich vpravdě skvostný titul Pekelná jízda: Vendeta (v originále Thunder Road: Vendetta). Dlužno přiznat, že si pomohli původní hrou z roku 1986 od Jima Keifera a tu jen trochu omladili, aktualizovali mechanismy na standardy jedna dvacátého století a přidali spousty rozšíření.
//Tyhle texty píšu čistě pro radost. Nechceš mi k tomu koupit kafe, ať mi to jde lépe od ruky?https://revolut.me/petrcaslava
KOSTKY
Celé hratelnosti vévodí kostky. Házíte si s nimi hned na začátku kola, pak je přidělujete svým autům na pohyb. Jakmile po cestě potkáte soupeře, hodíte si jinou kostkou na útok. Pokud dojde ke kolizi, hodíte si kostkou, abyste zjistili, kde váš vehykl skončil. Divím se, že si neházíte, když jdete na záchod. Hra je naprosto neúprosná a v rámci tradice těch nejlepších ameritrash her obsahuje i eliminaci hráče. Pokud vám kostky nepadají, respektive soupeřům ano. Skončíte v přilehlé rokli kolama vzhůru a do konce hry už můžete leda obdivovat své sveřepé soupeře, nebo si jít do kuchyně udělat toust.
PER TO DO MĚ
Základní krabici koupíte v předobjednávkách za cca 1500,- Což není špatné, uvážíme-li, že se jedná o snobskou kickstarter edici, kde máte i modely ušmudlané washem, aby vypadaly… ušmudlaně. V nabídce je řada rozšíření, nebo i dokonce velký box Maximální chróm, kde za téměř čtyři tisíce dostanete vše – včetně mastičky na herpes. A u Pekelné jízdy se určitě nevyplatí držet při patníku. Rozšíření chcete, protože nejen že citelně zvyšují znovuhratelnost, ale dělají už i ten první iniciační zážitek mnohem různorodější a ve výsledku zajímavější. A nebojte se, pravidlově to není žádný teror, pokud zvládáte pexeso a vejde se vám prst do nosu – tohle dáte taky.
PEDÁLY K PODLAZE
Velká výhoda Pekelné jízdy je i to, že ve výsledku netrvá tak dlouho, netáhne se jako artový film, do hodiny máte sešrotováno a to je tak akorát. Taky se docela rychle připravuje i sklízí a vrtulníkům se točí vrtule. Prostě samé výhody, nebo ne? Inu můžete tomu vytýkat tu zmiňovanou náhodu, ale to je jako říkat zápasníku sumo, že je tlustý. Pokud bych přece jen měl být hnidopich (a vy víte, že nejsem), zmínil bych, že občas o vítězství rozhodne jak se hráči domluví, kdo se proti komu spikne. Ve větším počtu hráčů se vám může auto odrážet od ostatních jak pinpongový míček téměř nekonečně dlouho a ve dvou je zase silnice podezřele prázdná. Ale to jsou jen drobné výmoly. Pekelná jízda je pekelná jízda, tak si ji užijte na maximum.